Lichamelijke klachten

Pilates of Yoga helpen bepaalde lichamelijke klachten te verminderen en verzochten. Gezondheidsproblemen als rug- en nekpijn, artritis, gewrichtspijn, harde/gespannen spieren, spanningshoofdpijn, onbeheersbare stress zijn goed te behandelen met Pilates.

Scoliose

Kenmerken van Scoliose zijn zwakheid van de romp en een niet-neutrale wervelkolom.

Aangezien scoliose geen ziekte is maar een aandoening, is scoliose niet te genezen. Het is daarom van belang je bewust te zijn van je houding. daarom moet je de juiste spieren verlengen, stretchen en versterken en is het van belang te leren je wervelkolom rechtop te houden van binnen uit. Pilates is daarvoor uitermate geschikt evenals bepaalde vormen van yoga. We trainen met pilates daarbij ook nog de dieperliggende spieren om zo je houding te verbeteren. Deze spieren zijn daarbij verantwoordelijk voor een uitgebalanceerd bewegingspatroon.

Hernia

Een Hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf die drukt tegen een zenuw die geïrriteerd raakt en het ruggenmerg . Dit veroorzaakt meestal pijn in de lage rug en/of 1 been maar kan ook in beide benen voorkomen. De genezingskans is groot maar om een herhaling te voorkomen is het belangrijk op je houding te letten, waarbij de rug zo min mogelijk wordt belast. Zwaar tillen dient te worden voorkomen.

Pilates oefeningen waarbij je je core (buikspieren) traint zijn daarom belangrijk. Deze oefeningen dien je met een hoge mate van controle en precisie uit te voeren.

Bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit komt vaak voor bij vrouwen na hun zwangerschap. Onder invloed van het hormoom relaxine worden bepaalde elastische banden rond de bekken weker om de doorgang van de baby mogelijk te maken. Bekkeninstabiliteit kan ook veroorzaakt worden door een ongeluk en kan daarom ook bij mannen voorkomen. Door het trainen van de juiste spieren in combinatie met houdingsoefeningen kunnen klachten verminderen of zelfs verdwijnen.

Zwangerschap

Tijdens of vlak na de zwangerschap stiet sporten er vaker bij in. Om na je zwangerschap weer snel je oude figuur terug te krijgen is pilates een goede manier om met je lichaam aan de slag te gaan. Het merendeel van de oefeningen doe je liggend op je rug, zij of buik waarbij we letten op de juiste ademhaling en houding.

Spierversterking na ziekenhuisopname

Tijdens een langdurige ziekenhuisopname wordt de spiermassa minder en slapper. Zodra je weer gaat bewegen komt spierkracht terug, maar zoek je ondersteuning om je lichaam aan te sterken en om je weer vertrouwd te voelen in je eigen lichaam, dan is pilates een goede trainingsmethode. Dynamische oefeningen zorgen voor de ontwikkeling van lange sterke spieren, verbetering van kracht, flexibiliteit, balans en coördinatie.

Na de fysiotherapie

Ben je uitbehandeld bij de fysiotherapeut of ortho manuele therapeut is het van belang om op een verantwoorde manier te bewegen. Wil je spierversterkend en verlengend trainen om de kans op herhaling van je blessures en klachten te voorkomen, dan zijn  pilates en yin yoga een bewegingsvorm die daarvoor geschikt is. Bel voor een intake gesprek zodat we je een advies kunnen geven